Design thinking w szkole

Czy metody takie jak design thinking (myślenie projektowe) rzeczywiście przygotowują uczniów na świat zdominowany przez sztuczną inteligencję?
Wszystko wskazuje na to, że tak. Szybki rozwój AI nie oznacza, że rola człowieka maleje – przeciwnie, zmienia się jej charakter. Coraz więcej powtarzalnych zadań przejmują algorytmy, dzięki czemu ludzie mogą skupić się na tym, w czym są niezastąpieni.
Przyszłość należy do osób wyposażonych w takie kompetencje, których maszyny nie potrafią skopiować: kreatywność, innowacyjne myślenie, empatia, krytyczne podejmowanie decyzji czy etyczna refleksja. W erze AI zdolność twórczego rozwiązywania problemów oraz myślenia projektowego staje się wręcz koniecznością. Mówiąc wprost – im więcej bardziej zaawansowana staje się sztuczna inteligencja, tym bardziej szkoła musi kłaść nacisk na to, co ludzkie.
Projektowanie edukacji w czasach AI
Rosnąca rola AI w naszym życiu to sygnał alarmowy dla edukacji: musimy przeprojektować doświadczenia szkolne tak, by przygotować młode pokolenie do świata pełnego nowych wyzwań. Myślenie projektowe daje nauczycielom konkretne ramy do takiej zmiany – pomaga odejść od schematów nauczania pamięciowego i skierować energię na to, co naprawdę rozwija kompetencje przyszłości. Zarówno uczniowie, jak i pedagodzy odnoszą korzyści z wdrożenia tej metody: uczniowie stają się kreatywnymi, empatycznymi “rozwiązywaczami” problemów, a nauczyciele zyskują bardziej elastyczny i angażujący warsztat pracy. Co najważniejsze, design thinking uzbraja szkołę w narzędzia do kształtowania ludzi, którzy nie zostaną zastąpieni przez maszyny, lecz wręcz przeciwnie – będą potrafili z tymi inteligentnymi maszynami współpracować i je mądrze wykorzystywać.
Stopniowe wprowadzanie design thinking
Co ważne – wdrożenie myślenia projektowego nie wymaga rewolucji od razu. Można zacząć od drobnych kroków – jednego projektu, warsztatu czy choćby stosowania tylko poszczególnych elementów tego podejścia. Metoda jest tak uniwersalna i elastyczna, że jej zastosowanie ogranicza właściwie tylko nasza wyobraźnia. Najważniejsze to zrobić pierwszy krok i doświadczyć korzyści w swoim własnym środowisku. Być może już następna lekcja z elementami design thinking pokaże Wam, jak wielki potencjał drzemie w uczniach i w Was samych jako twórczych edukatorach. Spróbujcie – przyszłość edukacji kształtuje się dziś, a myślenie projektowe może stać się kluczem do jej sukcesu.
Chcecie wiedzieć więcej o deseing thinking w edukacji?
Zachęcam do skorzystania z materiałów, które dla Was przygotowałam.
Na początek proponuję przeczytanie najnowszego artykułu w magazynie dyrektor szkoły – sprawdźcie w bibliotece szkolnej – powinniście mieć do niego dostęp.
A jeżeli wolicie oglądać i słuchać to webinaria będą dla Was świetną opcją. Te, które przygotowałam wspólnie z kolegami z OEIiZK opowiadają nie tylko o metodzie design thinking, ale także o tym jak wykorzystać wyposażenie laboratoriów przyszłości, żeby właśnie myślenie projektowe wspierać.
Artykuł: Design thinking ze wsparciem TIK
Webianaria: Design thinking w laboratoriach AI