Jak uczyć się korzystania z AI?

Kiedy w edukacji pojawiają się nowe technologie, często najpierw pytamy: jak wprowadzić je uczniom? Tymczasem George Couros proponuje inne podejście – zacząć od siebie.
George Couros proponuje prostą drogę:
1️⃣ Najpierw odkryj, jak AI może ułatwiać Twoje codzienne zadania.
2️⃣ Potem spróbuj wykorzystać ją w pracy nauczyciela – przy planowaniu lekcji czy tworzeniu materiałów.
3️⃣ Dopiero na końcu wprowadzaj uczniów, ucząc ich korzystania z AI odpowiedzialnie i krytycznie.
Na początek warto sprawdzić, jak sztuczna inteligencja może pomóc nam w codziennym życiu. Czasem to drobiazgi – planowanie dnia, szybkie podsumowanie tekstu, inspiracja do nowych pomysłów. Potem można stopniowo przenosić te doświadczenia do pracy nauczyciela: planowania lekcji, analizy wyników, tworzenia materiałów.
I dopiero wtedy przychodzi moment najważniejszy – wprowadzanie uczniów. Ale nie po to, by od razu oddać im w ręce „magiczne narzędzie”, lecz by uczyć ich krytycznego, odpowiedzialnego i kreatywnego podejścia do AI.
To nie technologia powinna być w centrum, ale my – z naszą refleksją, uważnością i gotowością do nauki.
📖 Inspiracją do tego wpisu był artykuł George’a Courosa (po angielsku):
👉 AI, Creativity & Curiosity – PanoramaEd