Czy używać AI w nauczaniu?

Czy sztuczna inteligencja powinna być integralnym elementem procesu nauczania, czy lepiej ją ograniczać?Jakie jest Wasze zdanie?
Są już badania, które potwierdzają to, czego się spodziewaliśmy – uczniowie korzystający z Chata GPT jako pomocy w nauce osiągają gorsze wyniki na testach (zachęcam do zajrzenia po więcej informacji do linków na koniec), ale tylko wtedy, gdy uczniowie używają go w nieumiejętny sposób..
Czy jest powód do całkowitego odrzucenia tego narzędzia, czy sygnał, że potrzebne jest nowe podejście do edukacji w erze sztucznej inteligencji?

Wg mnie problem nie leży w samym narzędziu, ale w sposobie jego wykorzystania.

Uczniowie, zdani na własną intuicję, często używają Chata GPT jako „maszynki do odpowiedzi”

A to prowadzi do powierzchownego uczenia się, braku samodzielnego myślenia i w konsekwencji – słabszych wyników w nauce.

To błędne koło:

Uczniowie szukając szybkich rozwiązań, w rzeczywistości hamują swój rozwój intelektualny.

My, jako nauczyciele, stajemy przed kluczowym zadaniem. Nie możemy ignorować obecności sztucznej inteligencji w życiu naszych uczniów – musimy nauczyć się ją mądrze wykorzystywać w procesie edukacji. Generatywna sztuczna inteligencja ma potencjał jako narzędzie wspierające naukę – może pomóc w generowaniu pomysłów, dostarczaniu dodatkowych wyjaśnień czy doskonaleniu umiejętności pisania, czy rozwiązywania zadań.

To my, nauczyciele musimy pokazać uczniom, jak efektywnie korzystać z AI, tak aby pomagała w nauce a nie ją hamował.

Pierwszym krokiem jest nasze własne zrozumienie tych narzędzi. Musimy poznać zarówno ich możliwości, jak i ograniczenia, by móc skutecznie edukować uczniów. Następnie powinniśmy skupić się na włączeniu AI w proces nauczania w sposób, który wspiera aktywne uczenie się i rozwój krytycznego myślenia, zamiast je zastępować.

Myślę, że przyszłość edukacji będzie ściśle związana z technologiami AI. Naszą rolą jest przygotowanie uczniów do mądrego korzystania z tych narzędzi, tak by stały się wsparciem w procesie uczenia się, a nie jego namiastką. To wyzwanie, ale także szansa na wzbogacenie procesu edukacyjnego o nowe, wartościowe elementy. Staram się do niego przygotowywać i wspierać w tym innych nauczycieli.
Stąd seria webinariów, które prowadzę z kolegami i koleżankami z OEIiZK:

Edukacja w erze AI

A tu możliwość obejrzenia nagrania jednego z nich

Sztuczna inteligencja a 4P kreatywnego uczenia się

Żródła dotyczące badań:

https://www.kqed.org/mindshift/64575/kids-who-use-chatgpt-as-a-study-assistant-do-worse-on-tests

Generative AI Can Harm Learning

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *