Cyfrowa edukacja w kryzysie?

Najnowsze badanie – IT Fitness Test (https://itfitness.eu/pl/) dotyczące kompetencji cyfrowych uczniów (i nauczycieli) ujawnia niepokojące wyniki. Czy pomimo powszechnego przekonania, że młode pokolenie to „cyfrowi tubylcy”, rzeczywistość jest inna?

🔑Kluczowe obserwacje:

Wyniki testu pokazują spadek umiejętności cyfrowych w szkołach podstawowych, a szczególnie ponadpodstawowych w stosunku do ubiegłego roku. Bardzo niepokojący jest fakt, że uczniowie radzą sobie coraz gorzej z:

– Bezpiecznym poruszaniem się w internecie

– Rozwiązywaniem problemów przy pomocy nowych technologii

A bardzo dziwi, że nie radzą sobie także z korzystaniem z narzędzi społecznościowych.

❓Co się dzieje?

Eksperci panelu dyskusyjnego w czasie Szczytu Cyfrowego IGF Polska 2024 (wymieniam ich na końcu) wskazywali na kilka możliwych przyczyn:

– Tradycyjne podejście edukacyjne nie nadąża za zmianami technologicznymi

– Zbyt mało szkoleń dla nauczycieli

– Brak systemowego podejścia do edukacji cyfrowej

💥Pozytyw w sytuacji?

Mimo trudności, niektórzy nauczyciele wykazują się wyjątkową kreatywnością i skutecznie wprowadzają innowacje cyfrowe.

💡Zapowiedź

Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad nowym profilem absolwenta, który ma być podstawą do stworzenia nowoczesnej podstawy programowej uwzględniające kształcenie umiejętności cyfrowych.

🧠Moje refleksje o badaniu

Choć raport wydaje się alarmujący, warto zadać sobie kilka kluczowych pytań:

– Jakie umiejętności były badane? (próbne pytania można zobaczyć w wersji demo testu: https://lnkd.in/dvMby9nh)

– Czy próba badawcza była reprezentatywna dla wszystkich szkół w Polsce?

– Czy metodologia badania rzeczywiście pozwala na wyciągnięcie tak kategorycznych wniosków?

Wczoraj odbyła się pierwsza prezentacja wyników – można je zobaczyć na slajdach ze zdjęć. Brakuje mi opisu ze szczegółami i informacji o metodologii badań. Czekam na pełny raport, mam nadzieję z uzupełnieniem tych braków i z interpretacją wyników dokonaną przez specjalistów oraz na ich rekomendacje!

Mimo wszystko, jest to dla nas nauczycieli wyraźny sygnał, że nowe technologie powinny pojawiać się w szkole, że musimy pokazywać jak się uczyć z ich pomocą, jak je wykorzystywać w mądry i efektywny sposób.

Warto skupiać się na wspieraniu naszych uczniów w zdobywaniu umiejętności cyfrowych, a szczególnie w projektach, które pozwolą je umiejętnie wykorzystywać w praktyce.

Eksperci dyskusji “Czy polska młodzież jest gotowa na wyzwania ery cyfrowej? O kompetencjach przyszłości na podstawie wyników IT Fitness Test”:

Michał Kanownik, prezes, Związek Cyfrowa Polska

Tomasz Kulasa, dyrektor, Departament Innowacji i Rozwoju, Ministerstwo Edukacji Narodowej

Beata Galas, Founder, SafeDots

Radosław J. Potrac, Nauczyciel Roku 2023

Krzysztof Kiryczuk, dziennikarz, Radio Zet; nauczyciel, LXXV Liceum Ogólnokształcące im. Sobieskiego w Warszawie

hasztag#EdukacjaCyfrowa hasztag#ITfitnessTest hasztag#IGFPolska2024

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *