Cyfrowa edukacja w kryzysie?

Najnowsze badanie – IT Fitness Test (https://itfitness.eu/pl/) dotyczące kompetencji cyfrowych uczniów (i nauczycieli) ujawnia niepokojące wyniki. Czy pomimo powszechnego przekonania, że młode pokolenie to „cyfrowi tubylcy”, rzeczywistość jest inna?
Kluczowe obserwacje:
Wyniki testu pokazują spadek umiejętności cyfrowych w szkołach podstawowych, a szczególnie ponadpodstawowych w stosunku do ubiegłego roku. Bardzo niepokojący jest fakt, że uczniowie radzą sobie coraz gorzej z:
– Bezpiecznym poruszaniem się w internecie
– Rozwiązywaniem problemów przy pomocy nowych technologii
A bardzo dziwi, że nie radzą sobie także z korzystaniem z narzędzi społecznościowych.
Co się dzieje?
Eksperci panelu dyskusyjnego w czasie Szczytu Cyfrowego IGF Polska 2024 (wymieniam ich na końcu) wskazywali na kilka możliwych przyczyn:
– Tradycyjne podejście edukacyjne nie nadąża za zmianami technologicznymi
– Zbyt mało szkoleń dla nauczycieli
– Brak systemowego podejścia do edukacji cyfrowej
Pozytyw w sytuacji?
Mimo trudności, niektórzy nauczyciele wykazują się wyjątkową kreatywnością i skutecznie wprowadzają innowacje cyfrowe.
Zapowiedź
Ministerstwo Edukacji Narodowej pracuje nad nowym profilem absolwenta, który ma być podstawą do stworzenia nowoczesnej podstawy programowej uwzględniające kształcenie umiejętności cyfrowych.
Moje refleksje o badaniu
Choć raport wydaje się alarmujący, warto zadać sobie kilka kluczowych pytań:
– Jakie umiejętności były badane? (próbne pytania można zobaczyć w wersji demo testu: https://lnkd.in/dvMby9nh)
– Czy próba badawcza była reprezentatywna dla wszystkich szkół w Polsce?
– Czy metodologia badania rzeczywiście pozwala na wyciągnięcie tak kategorycznych wniosków?
Wczoraj odbyła się pierwsza prezentacja wyników – można je zobaczyć na slajdach ze zdjęć. Brakuje mi opisu ze szczegółami i informacji o metodologii badań. Czekam na pełny raport, mam nadzieję z uzupełnieniem tych braków i z interpretacją wyników dokonaną przez specjalistów oraz na ich rekomendacje!
Mimo wszystko, jest to dla nas nauczycieli wyraźny sygnał, że nowe technologie powinny pojawiać się w szkole, że musimy pokazywać jak się uczyć z ich pomocą, jak je wykorzystywać w mądry i efektywny sposób.
Warto skupiać się na wspieraniu naszych uczniów w zdobywaniu umiejętności cyfrowych, a szczególnie w projektach, które pozwolą je umiejętnie wykorzystywać w praktyce.
Eksperci dyskusji “Czy polska młodzież jest gotowa na wyzwania ery cyfrowej? O kompetencjach przyszłości na podstawie wyników IT Fitness Test”:
Michał Kanownik, prezes, Związek Cyfrowa Polska
Tomasz Kulasa, dyrektor, Departament Innowacji i Rozwoju, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Beata Galas, Founder, SafeDots
Radosław J. Potrac, Nauczyciel Roku 2023
Krzysztof Kiryczuk, dziennikarz, Radio Zet; nauczyciel, LXXV Liceum Ogólnokształcące im. Sobieskiego w Warszawie
hasztag#EdukacjaCyfrowa hasztag#ITfitnessTest hasztag#IGFPolska2024






