Jak mądrze rozwijać kreatywność uczniów

Chyba wszyscy zgadzamy się, że w dzisiejszych czasach kluczowe jest wspieranie kreatywności uczniów – zdolności do twórczego myślenia i rozwiązywania problemów. Jest to szczególnie istotne teraz, gdy sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej dostępna. Kiedy tak łatwo ulec pokusie, żeby zamiast wzmacniać swoje działania użyciem narzędzi AI, zastępować nimi własną aktywność intelektualną.

Stąd pomysł, żeby wspólnie z Renatą i Marcinem poświęcić jedno z naszych webinariów temu, jak mądrze rozwijać kreatywność uczniów.

Przygotowując się do spotkania online, kolejny raz zobaczyłam, jak bardzo, w dyskusji która toczy się na temat sztucznej inteligencji w edukacji, brakuje konkretów. Można spędzić wiele godzin, szukając przykładów praktycznych rozwiązań w źródłach internetowych, czy przepytując czaty AI. Bardzo często, to co uzyskamy to głównie morze ogólnych stwierdzeń, czy powtarzanych w kółko formułek. W sieci można znaleźć mnóstwo materiałów o sztucznej inteligencji, ale niewiele jest praktycznych wskazówek, jak mądrze wykorzystać jej potencjał w edukacji. W sumie to chyba nic dziwnego, narzędzia dopiero co powstały i wciąż się uczymy ich możliwości edukacyjnych.

Wiem, że sama znajomość narzędzi AI to dopiero początek drogi. Przez lata swojej pracy w edukacji przekonałam się, że największym wyzwaniem nie jest nauczenie się obsługi kolejnego programu czy aplikacji. Prawdziwa sztuka polega na wymyśleniu, jak twórczo i sensownie wykorzystać te narzędzia w codziennej pracy z uczniami. To właśnie dlatego podczas webinarium szczególnie zależało mi na podzieleniu się nie tyle technicznymi aspektami, co metodycznymi pomysłami i strategiami.

Im głębiej wchodzę w temat używania narzędzi AI, tym mocniej utwierdzam się w przekonaniu, że zanim zaczniemy je wprowadzać na nasze lekcje, musimy najpierw zadbać o coś fundamentalnego – o naturalną kreatywność uczniów. Jako nauczyciele wiemy, że młodzi ludzie mają w sobie niesamowity potencjał twórczy. Sztuczna inteligencja może być świetnym narzędziem do wspierania kreatywności, ale tylko jeśli najpierw stworzymy odpowiednią przestrzeń do jej rozwoju.

Podczas przygotowań do webinarium na nowo przemyślałam też rolę wiedzy w edukacji. Tak, nadal stanowi ona fundament, ale coraz wyraźniej widzę, że musimy znaleźć równowagę między przekazywaniem informacji a rozwijaniem kompetencji przyszłości. To właśnie ta refleksja zainspirowała mnie do dyskusji z moimi kolegami z “webinarowego teamu” (Renata Rudnicka, Marcin Pawlik) i wspólnego przygotowania na spotkanie pomysłów konkretnych zadań a nawet całych strategii działań. Jeśli jesteście ciekawi szczegółów i chcecie poznać więcej praktycznych rozwiązań, które wypracowaliśmy, zachęcam do obejrzenia pełnego nagrania webinarium. Znajdziecie tam więcej osobistych doświadczeń i pomysłów, które możecie zaadaptować do własnych potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *